Ha problémáink vannak az autó kormányzásával, például elment a szervó, nyomatékszenzor hibát olvastak ki, kopogó, súrlódó hangot lehet hallani szükség lehet kormánymű felújításra. Egy kormánymű felújítás ár tekintetében sokváltozós. A legfontosabb kérdés, hogy hidraulikus vagy elektromos Volkswagen kormányműről van szó. Ha folyik, akkor 100 ezer forinton belül megússzuk a javítást, ha elektromos típusról van szó, akkor általában 100-200 ezer forint közötti összegre számítsunk.

1. Elment a szervó

A kevés szervokormány-folyadék az egyik leggyakoribb probléma, amellyel sofőrként szembesülhetünk. Az autó nem „fogyaszt” szervóolajat működés közben, tehát a kevés olaj mindenképp a szervórendszer hibájára utal. Pl. folyik a kormánymű (ez bármelyik hidraulikus rendszerű kormányzásnál előfordul), enged az elektrohidraulikus szervószivattyú (VW Polo, Fox). Figyelem! Ha a szivattyú olaj nélkül megy meghibásodik akkor is, ha eredetileg „csak” kormányműhiba volt.

Ilyenkor habosodhat is az olaj, hiszen a tömítetlen rendszer levegőt szívhat be.

Ha a kormánymű folyik, a kormánymű felújítás ár függ attól, hogy a bejutó víz milyen rozsdásodást okozott a fogaslécen vagy egyéb kormánymű alkatrészeken. Mindenképp köszörülni kell a tengelyt. Csak így várható eredményes kormánymű felújítás.

2. Elektromos hiba

Elektromos kormánymű hibák esetén lehet hogy teljesen elmegy a szervó, újabb autóknál le is tilthat. Ha tehetjük, előzzük meg a költséges trélerezést és bosszúságot.

Az elektromos kormánymű hiba sokféle lehet, a hibakeresés sem egyszerű. segítse munkánkat a hibajelenség minél pontosabb megadásával. Így csökkenthető a javítás ideje és a kormányműjavítás költsége.

Az elektromos hibát legtöbbször beázás vagy bizonyos elektromos alkatrészek túlterhelődése okozza. Gyakori az is, hogy egyszerűen elöregszenek a mikroelektronikai alkatrészek, tapasztalatunk alapján ez Volkswagen kormányműveknél 6-8 éves kortól már előfordul.

Gyakori a nyomatékszenzor hiba is. Ha nem beszerezhető az alkatrész akkor csere kormányművet adunk.

Kormánymű motorhiba vagy vezérlő elektronika (ECU) hiba esetén gyakori azoknak az alkatrészeknek a hibája, ahol nagyobb áram folyik, de gyakori a chip/processzor hiba is. Gyakran sérül a kormányművet működtető szoftver, ami miatt szintén szükséges a kormányműjavítás.

Ha szorul a kormánymű, lehet, hogy nem érezzük, de a szervó öndiagnosztika jelezni fog. hibakódot és a műszerfalon piros vagy sárga kormánykerék ikon villan fel és elektromos hibát jelez.

3. Kopogás, ropogás furcsa hangok a kormánymű felől

A legtöbb modern autó „fogasléces kormányrendszert használ. A fogasléc-rögzítő perselyek a kormánykerékhez vannak rögzítve, és oldalról oldalra mozognak, hogy elnyeljék a felfüggesztés ütéseit. Ha a kormányrúd elkezd elhasználódni, a kerék rángását akkor észlelhetjük például, amikor bukkanókon haladunk át. Kattogó vagy pattogó hangok is előfordulhatnak kormányzás közben.

Ha ezeket a problémákat észleljük, azonnal vizsgáltassuk meg autónkat. Az ilyen autót biztosan elkaszálják a műszakin.

Súlyosabb meghibásodás esetén fontos, hogy ne halogassuk a szerviz látogatást, hiszen balesetveszélyes sérült kormányművel közlekedni.